1. Nieruchomości zamieszkałe (np. domy jednorodzinne, budynki wielolokalowe)
- Właściciele (lub współwłaściciele, użytkownicy wieczyści, zarząd wspólnoty, pełnomocnicy etc.) nie zawierają umowy z firmą odbierającą odpady.
- Zamiast tego składają deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami do Burmistrza Czaplinka w ustawowych terminach (np. 14 dni od zamieszkania pierwszego mieszkańca albo od powstania odpadów)
- Odbioru odpadów dla nieruchomości mieszkalnych dokonuje gmina – obecnie przez Zakład Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Czaplinku.
2. Nieruchomości niezamieszkałe (np. firmy, sklepy, szkoły)
- Obowiązek zawarcia umowy dotyczy właścicieli takich nieruchomości (lub najemców, jeśli najem tak stanowi) na odbiór odpadów komunalnych z uprawnionym przedsiębiorcą, wpisanym do rejestru działalności regulowanej.
- Dotyczy to jednostek takich jak: lokale handlowe, gastronomiczne, usługowe, obiekty użyteczności publicznej, warsztaty, biura, szkoły, biblioteki itp.
- Obowiązkiem jest również selektywna zbiórka odpadów i niedopuszczalne jest mieszanie odpadów z gospodarstwa domowego z odpadami z działalności gospodarczej.
- W razie kontroli przedsiębiorca musi przedstawić umowę oraz dowód opłat; w przeciwnym razie grozi mu kara grzywny lub decyzja administracyjna nakazująca zawarcie umowy.
3. Domki letniskowe (nieruchomości rekreacyjno-wypoczynkowe) – obowiązek zawarcia umowy
Od 1 maja 2025 r. właściciele domków letniskowych lub innych nieruchomości wykorzystywanych okazjonalnie do wypoczynku zostali wyłączeni z gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi i muszą zawrzeć indywidualną umowę z przedsiębiorcą wpisanym do Rejestru Działalności Regulowanej prowadzonego przez gminę Czaplinek.
Deklaracje i opłata ryczałtowa złożone do 30 kwietnia 2025 r. wygasają z dniem 30.04.2025 r. Do 2025 r. właściciele tych nieruchomości zapłacili proporcjonalnie 60,00 zł — dotąd obowiązującej opłaty ryczałtowej.
Kary za brak umowy na odbiór odpadów komunalnych
Przypominamy, że właściciele nieruchomości, którzy mają obowiązek zawarcia indywidualnej umowy na odbiór odpadów komunalnych (np. firmy, domki letniskowe, nieruchomości niezamieszkałe), muszą podpisać ją z przedsiębiorcą wpisanym do rejestru prowadzonego przez gminę Czaplinek.
Brak takiej umowy może skutkować:
- mandatem do 500 zł lub grzywną sądową do 5 000 zł,
- wydaniem przez Burmistrza decyzji nakazującej odbiór odpadów przez wyznaczoną firmę i naliczeniem kosztów, często wyższych niż stawki rynkowe.
Podstawa prawna: art. 5, art. 6 oraz art. 10 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.