Turystyka piesza | Urząd Miejski w Czaplinku

fotografia przedstawiająca ruiny zamku w Czaplinku
fotografia przedstawiająca cztery żaglówki na jeziorze

Turystyka piesza

Urokliwe zakątki Czaplinka zachęcają do spacerów trasami pieszymi, Nordic Walking, a także licznymi ścieżkami przyrodniczymi.

Ścieżka przyrodnicza „Wyspa Bielawa”
Trasa tej ścieżki biegnie po największej wyspie jez. Drawsko - Bielawie, przez tereny jeszcze do niedawna rzadko odwiedzane przez ludzi. Zlokalizowano osiem przystanków: pomnik przyrody (potężny, niestety, już trzypienny buk), ptaki wodne, wieża obserwacyjna, las, ptaki leśne, płazy wyspy Bielawy, wyspa kormoranów, murawa. Długość 4 km, czas przejścia 1,5 h, trasa łatwa, przeznaczona dla turystyki pieszej. Na wyspę dostać się można tylko drogą wodną - albo statkiem "PERKOZ" (tel. 665 777 716) lub innym pływającym sprzętem. Na wyspie istnieją pomosty, na którym można bezpiecznie zacumować.

Ścieżka przyrodnicza „Spyczyna Góra - Jezioro Prosino”
Trasa tej ścieżki biegnie po przez najciekawsze krajobrazowo okolice Czaplinka. Na trasie zlokalizowano osiem przystanków: bór, krajobraz kulturowy, cmentarz ewangelicki, czapliniec, skarpa, jezioro Prosino. Długość 16,5 km, czas przejścia 6,5 h, istnieje możliwość skrócenia trasy i powrotu autobusem z Prosina. Trasa łatwa, przeznaczona dla turystyki pieszej i rowerowej.

Ścieżka przyrodnicza „Kukówka”
Trasa ścieżki prowadzi do najwyższego wzniesienia w Gminie Czaplinek – KUKÓWKA (206 m n.p.m.). Dla zmotoryzowanych turystów w pobliżu cmentarza w Czarnem Wielkim znajduje się miejsce postojowe, skąd prowadzi ścieżka przyrodnicza w kierunku Kukówki. Ścieżka wyposażona jest w: 5 tablic edukacyjno-informacyjnych, wiatę rekreacyjną, stojaki na rowery, kosze.

Piesze szlaki turystyczne PTTK:

• „Szlak wzniesień moreny czołowej”
    Szlak oznakowany kolorem zielonym, wiedzie od Złocieńca, przez Cieszyno, Czaplinek, Stare Drawsko, Sikory, Rakowo, Szczecinek, Biały Bór do Żydowa, o łącznej długości 158 km. Prowadzi on wzdłuż ciągu polodowcowych jezior, przez prawie całe Pojezierze Drawskie aż w okolice Polanowa, idąc skrajem moreny czołowej i kończąc na paśmie wzniesień Wysoczyzny Polanowskiej.
  • „Szlak Szwajcarii Połczyńskiej”
    Szlak oznakowany kolorem niebieskim, wiedzie od Połczyna Zdroju przez Luboradzę, Uradz, Czarne Wielkie, Sikory do Czaplinka o łącznej długości 57 km. Prowadzi on wzdłuż polodowcowych rynien przez najpiękniejsze zakątki Drawskiego Parku Krajobrazowego. Szlak dość trudny.
  • „Szlak Solny”
    Szlak oznakowany kolorem czerwonym, wiedzie od Sośnicy przez Czaplinek, Stare Drawsko, Kluczewo, Połczyn Zdrój, Tychowo, Białogard do Kołobrzegu, o łącznej długości 152 km. Prowadzi on w poprzek całego byłego województwa koszalińskiego, przez jego najbardziej atrakcyjne turystycznie fragmenty. Szlak przyrodniczy Drawskiego Parku Krajobrazowego

TRASY NORDIC WALKING

Trasa „niebieska” Nordic Walking o długości 3,6 km oznakowana jest dwustronnie tak, aby można było ją przejść w obu kierunkach. Rozpoczyna się i kończy w parku przy ulicy Wałeckiej. Podąża wzdłuż brzegu jeziora Czaplino. Pierwszy odcinek trasy należy przejść parkową aleją i na wysokości 261 metra skręcić w prawo w kierunku ścieżki edukacyjnej pn. „Nad Jeziorem Czaplino”. Kolejny etap trasy biegnie prosto, do ulicy Kościuszki, Chrobrego, Gdańskiej, Warmińskiej. Na wysokości ul. Toruńskiej (845 metr trasy) należy skręcić w lewo i podążać wzdłuż jeziora Czaplino do betonowej drogi (963 metry trasy). Następnie po przejściu 130 metrów należy zakręcić w lewo w kierunku kąpieliska (1093 metr trasy). Szlak przecina kąpielisko następnie ostro skręca w lewo (1398 metr trasy) i biegnie wzdłuż brzegu jeziora Czaplino, aż do wlotu na ulicę Wałecką, równolegle z ulicą Dworcową (1800 metr trasy). Szlak wraca do miejsca rozpoczęcia.

Trasa pn. „Kołomąt” o długości 5,9 km ma częściowo formę pętli i podąża ścieżkami o miękkim podłożu, głównie drogami leśnymi oraz niewielkim odcinkiem asfaltu. Trasa ta zapewni osobom uprawiającym Nordic Walking odpoczynek od trudu i zgiełku dnia codziennego, gdyż gwarantuje przebywanie w oazie ciszy i wśród przyrody.
Trasa rozpoczyna się na parkingu przy Cmentarzu Komunalnym i przez kolejne 600 metrów wiedzie ulicą Wiejską przecinając ulice: Jarzębinową, Akacjową, Kasztanową i Lipową. Dociera do drogi polnej, a następnie biegnie drogą z płyt jumbo docierając do budynków firmy „Agrofreeze S.A.” znajdujących się po prawej stronie (1700 metr trasy). Po przejściu kolejnych 200 metrów dociera do skrzyżowania, przy którym należy wybrać drogę polną i kieruje lekko w prawo. 100 metrów dalej szlak Nordic Walking krzyżuje się z czerwonym szlakiem rowerowym „Kraina Zaklętego Trójkąta” (2000 metr trasy). Kolejny odcinek trasy podąża stromym podejściem w górę, gdzie na 2600 m trasy skręca w prawo. Po pokonaniu odcinka 800 m szlak dociera do miejsca, gdzie trasa skręca ostro w prawo, wiodąc w dalszym jej odcinku płytami jumbo. Po pokonaniu kolejnych 600 metrów trasa łączy się z miejscem, gdzie na 1900 metrze trasy należało skręcić lekko w prawo. Następnie podąża przez kolejne 1900 metrów drogą polną, docierając do końca ulicy Wiejskiej. Szlak wraca do miejsca rozpoczęcia.

Trasa pn. „Nadbrzeże Drawskie” ze względu na piękną panoramę jeziora Drawsko charakteryzuje się wybitnymi walorami krajobrazowymi. Jej długość to 4,44 km. Wyjście na trasę zlokalizowano od miejsca parkingowego przy ulicy Złocienieckiej. Początkowy fragment trasy kieruje tuż za barem „U Arka” lekko w lewo, a następnie skręca w prawo za widocznym po prawej stronie budynkiem. Kolejne 300 metrów to przechadzka wzdłuż jeziora, aż do 350 m trasy, gdzie należy skręcić w prawo, a potem po przejściu 30 metrów w lewo i po kolejnych 100 metrach znowu w lewo (480 metr trasy). Dalszy etap trasy wiedzie promenadą nad jeziorem Drawsko, alejką wśród drzew. Przemierzając ten odcinek zobaczyć można zieloną siłownię, Ośrodek Sportów Wodnych, park miejski i amfiteatr, a gdy dotrze się do 1870 m trasy dochodzi do plaży miejskiej. Po przejściu 290 metrów przez kąpielisko miejskie w Czaplinku trasa dociera do końca miejsca, gdzie kończy się plaża. Po przejściu kolejnych 130 metrów szlak spotyka się ze skrzyżowaniem, przez które należy podążać prosto. Kolejny odcinek trasy biegnie drogą z płyt jumbo (2760 metr trasy), które na wysokości mijanego ośrodka wypoczynkowego „Drawtur” przechodzą w drogę gruntową, mijając po drodze kolejny ośrodek wypoczynkowy „Omega” (3360 metr trasy). Po przejściu kolejnych 650 metrów drogą gruntową trasa dociera do skrzyżowania z drogą asfaltową (4010 metr trasy). Po kolejnych 120 metrach należy skręcić w lewo (4130 m). 230 metrów dalej znajduje się parking w lesie, a po kolejnych 80 metrach trasa dociera do brzegu jeziora Drawsko, gdzie kończy swój bieg (4440 m).

ŚCIEŻKA SPACEROWA NAD JEZIOREM DRAWSKO
Znajduje się nad brzegiem tego pięknego jeziora. Jej trasa biegnie od plaży miejskiej w kierunku Nowego Drawska. Obecnie na tej ścieżce podjęte są działania nad dokończeniem prac porządkowych. Ścieżka projektowana jest w oparciu o walory przyrodnicze. Jest to teren, który często odwiedzany jest przez sportowców, rowerzystów oraz pieszych. Ścieżka będzie prowadzić do skrzyżowania z drogą nr 163 koło Nowego Drawska.

Instruktor Rekreacji Ruchowej ze specjalnością nordic walking Marcelina Bzdyrek zaprasza na zajęcia. Spacery są organizowane w pięknych okolicach Czaplinka oraz Bornego Sulinowa.